Wednesday, August 1, 2007

Inside My Head : Engineer Vs Teacher (Part III)

My Personal Opinion for "Teachers"

I never be a teacher...so im not so sure and dont know exactly the "life as a teacher". But i used to be a home tutor when i was in my final year (cikgu tusyen...kira cikgu la jugak tu)...huhuh...quite interesting. Maybe bcoz student aku sorg jerr for every subject. My mother is a techer...headmaster kat satu skolah rendah kat terengganu..and most of my uncle and auntie infact my frens also attached with education program. So sedikit sebanyak tau ler jugak aku pasal cikgu nie.

For me...teacher is one of the good profession. From my kindergarten untill form 5...bg aku semua cikgu yg mengajar aku very sincere...thats y aku rasa zaman sekolah aku la yg paling best...tak tau la kot2 sebab aku nie budak baik and pandai n sebab tu cikgu sayang (huhuhu...perasan).

Dan bagi aku jugak...the 1st requirement to be a teacher is sincerity. Cikgu yg tak ikhlas mengajar akan melahirkan cikgu yg malas....penah gak aku ada cikgu yg malas....sebab dia malas mengajar.....kitorang jadi malas nak belajar subject dia....nasib baik la subject muzik jerr....tak masuk pekse...Cikgu yg ikhlas dan bersungguh nak mengajar...student pon akan bersungguh2 nak blajar (ini drp pengalaman aku la...tp aku nie bleh kata blajar kat skolah yg terpilih...tak tau sangat klu kat skolah biasa and problematicnyer skolah...maybe skolah2 mcm nie yg banyak problem.....the problem start from student....dapat student yg problem menyebabkan cikgu jd malas n tak ikhlas nak mengajar)...titik.

In term of workload..its depends on the school itself. Bagi aku yg penah blajar di MRSM...we never have xtra class. Belajar sendiri....abis waktu skolah..cikgu semua balik...just ada jugak cikgu yg stayback sekejap kot2 ada student yg nak jumpa utk discuss. Klu ada program pon...mostly student yg handle...cikgu tunggu kad jemputan jer...just klu ada program besar2an jer cikgu involve...mcm sambutan jubli emas MRSM pengkalan Chepa....hehehe...so bg aku workload cikgu tak berat sangat laa....melainkan memastikan student dapat capai target...Hari2 ngajar bende sama jerr....lama2 semua dlm kepala.....

In term of time....of course la cikgu ada banyak masa...cuti skolah pon dah brapa lama....sehari keje tak sampai pon 9 jam. Klu skolah ada 2 sesi lagi syok....Klu yg ada kursus tu tak tau laa..maybe abis la sket cuti skolah dorang....tp still banyak cuti lagi....pendek kata cikgula yg plg banyak cuti.

In term of salary....skg nie gaji cikgu dah banyak...even basic tak banyak mana...elaun dah belambak....klu di calculatekan by minutes/or by second....gaji diorg nie lg banyak dr engineer rasanya......ok....i dont want to discuss bout this...aku rasa semua org tau pasal gaji gomen...especially lepas kenaikan terbaru nie........

So itu jerla sedikit sebanyak pendapat aku....but the main thing nak jd cikgu nie kene ikhlas....utk dapat result yg bagus....(lg pulak org kata...klu kita ngajar anak org tak ikhlas...nanti org yg ngajar anak kita pon tak ikhlas...dan anak kita pon tak pandai......)

No comments: