Thursday, August 2, 2007

Inside My Head : Engineer Vs Teacher (Last Part)

My Personal Opinion for "Engineer"

"An engineer is someone who is trained or professionally engaged in a branch of engineering.[1] Engineers use technology, mathematics, and scientific knowledge to solve practical problems. People who work as engineers typically have an academic degree (or equivalent work experience) in one of the engineering disciplines"

This is some of the "Engineer" definition yg aku ambik dalam WIKIPEDIA....one of the encyclopedia which discuss about engineering.

Since dah 4yrs++ aku memegang title nie (actually the 1st 1.5 yrs aku kat kilang pertama aku dikira as learning curve). I cant elaborate this topic untill details since im still in junior level. Briefly explaination....for our manufacturing engineering responsibility kat sini...adalah untuk develope/maintain/improve product and manufacturing process. Aku involved dalam NPI (new product intro) and Product support..and attached ngan account Ericsson....

1st requirement...
After qualification...aku rasa 2nd thing yg kene ada pada manufacturing engineer nie adalah...luv to work under pressure/tahan kene tembak/terer tembak org balik...hahahah..

Interm of critical....Bagi aku mmg critical laa...especially bile time product transfer and NPI..semua datapack drp customer mcm BOM/ODB++/Cad Data/Assy drawing/dan sewaktu dengannyer..akan dianalyse oleh kitorang..pehtu generate process flow and then advise dekat CFT (customer focus team)....mcm mana rupa bentuk product tu..so klu ada yg tertinggal.....plg teruk klu in curcuit or functional test takleh capture and tership dekat customer time prototype...alamatnyer org yg mula2 berasap and panas bontot adalah ME. Penah jadi kat aku.......aku termiss EMA (engineeing modification advise) yg dok dalam separate doc....tp yg nie board mass pro....takde sape yg bleh capture keskippan (new vocab) process nie untill intermittent failure kat end customer TELESTRA. Org yg 1st bleh detect adalah design engineer Ericsson (even test engineer dia pon takleh capture).....time tu aku rasa cam nak resign hr tu jugak........mmg critical..........

In term of time...mmg mostly takde life laaaa....especially biler time NPI..Start dr 1st board masuk dek printer sampai abis la ko kene tunggu kat situ...kekadang sampai kol 12 mlm....penah jugak aku keje 24hrs....sampai nak pitam....klu hasbend aku..time belum kawen...mostly dia tdo kat kilang....hahahah...klu volume build tu...klu ada issue..mmg ko takbleh balik klu tak setel....klu balik gak....alamatnyer panjang berjela la email yg diorang antar cakap engineering tak support...pastu..esok bersedia la utk digasak.......klu product ramp up...yield and quality mesti kene focus..sampai mtk engineering monitoring almost everyday.....maksudnyer weekend pon ko kene masuk keje.......and evry 3 hrs..kene wat conference call ngan big boss utk report yield...mmg hampeh...

interm og workload....
takyah tulis pepanjang...kalo korang baca yg atas tu....paham2 je laaaa...tp klu pandai blehla jugak nak ulat.....plg best kilang aku nie dia takde time rehat yg dedicated...ikot suka la nak p break bila pon....nak dok kantin sehari pon takper...asal keje siap....tp klu mcm kitorang nie...aku rasa..setakat aku keje sini.....aku dok rehat time pagi ngan lunch jerr...tea break ptg manjang tak sempat.

interm of salary....
Basic mmg ok laaa.....klu fresh kilang aku nie diorg bayar 2450...oklaa..dok kat kulim jer...bukan ada tol ker jem ker.......aman damai jer pegi keje.....ot rm10/hr...klu kene stayback pon diorg bayar gak laaa...bukannyer free2 jer dok melanguk kat kilang...klu free2..takdela aku rajin nak dok..baik aku melepak kat MCD.

Bagi aku engineer nie ok la jugak...klu rajin duit pon lebat gakk.....tp sebagai pompuan melayu dikalangan lelaki yg mostlynyer chayanunalip nie....futurenye agak samar.........

So sampai skg aku dok pening lagi.................Perlukah aku menukar kerjaya??????????????
tolonggggggggggggggggggg....................................pening.........peninggggg

No comments: